En kickstart på helgen


Jag släpade mig upp ur sängen idag på morgonen för att hinna till spinningpasset på gymmet vid tio. Jag var såhäääääär nära att avboka, men nu i efterhand är jag enormt tacksam att jag inte gjorde det. Ett spinningpass rollercoaster style (intervaller), ett knärehabpass och ett styrkepass hann jag med under mina två timmar på plats. Jag avslutade med en liten sväng på löpbandet, och nu är jag sådär härligt helt slut i hela kroppen. Träning uträttar verkligen underverk med både kropp och sinne!

Dock så ville inte blodsockret helt med mig. 5,4 mmol/liter hade jag när jag stack hemifrån. Då tog jag ett äpple, men hade ändå inte stigit mer än till 6,1 när jag var framme. Med bara en kvart kvar till passets start fick jag ta till nödlösningen, en Merdricka. Under spinningpasset låg jag på 8-9 mmol/liter (underbara Libren som gör att jag kan mäta "på språng"), vilket är helt perfekt i min värld. Men efter passet steg jag upp mot 11-12 och toppade på 15. Jag gissar att det var en del adrenalinpåslag, för nu är jag på väg nedåt rätt kvickt. Det är lurigt, det där. Lätt att ta för mycket insulin, när man ändå någonstans vet att det inte biter på adrenalin. 

Efter mitt pass tog jag en Drickkvarg. Jag brukar ju äta de små, sockerfriakvargarna från Lindahl, men ville testa något nytt. Den här är jättegod, och utan tillsatt socker! 

När jag kom hem skrek pumpen efter nytt insulin, så då var det bara till att plocka fram hela hemapoteket... 

Och efter träning är det viktigt att få i sig mat och fylla på kroppens reserver. För min del blev det sallad med bacon, dressing och ägg. Mycket protein! Kolhydraterna väntar jag med. Om någon timme kommer mina kusiner och deras föräldrar och hälsar på, och då ska jag bjuda på kolhydratsrikt julfika. 

_______________________________________

Blodsocker i skrivande stund: 4,6 mmol/liter.