Snabba, små mellanmål

Det är inte alltid att tiden finns till att baka eget bröd, att blanda egen müsli eller att förbereda en god chiapudding. Ibland är energin noll och det är tomt på tidskontot. Då har jag små go-to-mellanmål som jag tar till för att orka igenom stressiga dagar. Idag bestod mina mellanmål (två stycken) av det ni ser på bilden. En energidryck, en drickkvarg och en proteinbar. Utöver detta äter jag frukost tidigt på morgonen, en frukt vid halv tio-ish, lunch vid tolv och middag vid sju-åtta någon gång. Bilden visar alltså min eftermiddagsproviant. Dessutom dricker jag en massa vatten, och någon värmande kopp te ibland.
 
För att jag ska fungera på bästa sätt måste jag få i mig näring med vettiga mellanrum. Jag skulle aldrig klara av att gå på diet eller banta- jag tycker om mat alldeles för mycket! Men för att hålla mig i schack trots matglädje, är jag medveten om vad jag stoppar i munnen och äter ganska hälsosam mat.
 
Allt på bilden är väldigt blodsockervänligt; antingen helt utan socker eller åtminstone utan tillsatt socker. Energidrycken har hög koffeinhalt - något som också kan påverka blodsockret även om drycken i sig är sockerfri. Men eftersom jag inte tycker om kaffe, och jobbar väldigt långa dagar, behöver jag lite koffein på annat håll då och då. (Jag vet även att höga koffeinhalter i form av energidrycker kan vara skadligt - men jag tar hand om mig, jag lovar, och dricker under de tyngsta av dagar ändå aldrig mer än en burk varannan dag!)
Proteinbaren kommer ifrån FitnessGuru (ni hittar den HÄR) och mättar min eftermiddagshungriga mage grymt bra samtidigt som mitt blodsocker knappt påverkas alls. 
 
Såhär kan en "matdag" alltså se ut för mig, och såhär håller jag hjärncellerna igång under långa dagar på kontoret. 
Vilka är era favoritmellanmål?
 
__________________________________________
 
Blodsocker i skrivande stund: 8,4 mmol/liter.
#1 - - Tobbe :

Tack för tipsen.
Har inte vågat testa proteinbars ännu men ska testa och se hur det kan funka.