En sista uppladdning inför Varvet

Om en dryg vecka, lördagen den 20 maj, står jag i startgroparna. Med ett blodsocker som förmodligen kommer vara skyhögt av adrenalinpåslag och med ben som kommer vara darriga av prestationsångest. För precis tre år sedan idag sprang jag Vårruset för första gången efter min knäoperation, och var efter det helt överlycklig. Fem hela kilometer utan att gå och utan alltför ont! Och i år är det alltså 21 km - ett halvt maraton - som gäller. Det ligger många långa rehabtimmar och djupa pannveck bakom de framsteg som tagit mig hit. Men för min del är det moroten som gör att jag tar mig vidare - och jag har alltid velat springa Varvet. 
 
Igår var jag ute på mitt sista långdistanspass, knappt 18 km kringelkrokande i Göteborgs centrum blev det totalt. Jag ställde ned basaldosen en timme innan start, och även under större delen av passet. JAg fyllde på reserverna med en druvsockertablett var tionde minut för att inte dippa (och det gjorde jag inte heller). När jag tidigare har sprungit motsvarande sträckor har blodsockret stuckit iväg (pga insulinbrist) när jag kommit hem, så för att motarbeta det denna gången doserade jag en pyttemängd insulin när jag hade 20 minuter kvar, och en motsvarande mängd vid tio minuter kvar. Det visade sig fungera jättebra, och blodsockret stabiliserade sig fint under kvällen och natten! 
 
Idag är benen lite möra, men vad annat hade jag kunnat vänta mig..? Nu ska jag bara springa ett par korta vändor till innan Varvet och sedan hålla alla tummar för att jag orkar med det. Jag siktar inte på någon tid direkt, utan mest på att ta mig runt och hålla blodsockret på en vettig nivå..!
Är det någon annan typ etta som ska springa?
 
_______________________________________
 
Blodsocker i skrivande stund: 9,7 mmol/liter.
#1 - - Maria:

Så häftigt, och så grymt att du har tagit dig dit du är idag! Stort lycka till på loppet! Jag ska inte springa själv, även om jag övervägde det lite i något skede. Kanske nästa år!

#2 - - Anonym:

Intressant att höra hur du hanterat ditt bs före och under loppet. Klurigt och klokt tänkt. Kräver verkligen sitt att komma på vad som är bäst för dig.

#3 - - Fanny:

Jag ska springa o är typ etta! Kul o följa dig o din träning :) det är inte alltid lätt o hålla sitt blodsocker på bra nivåer när man springer såhär långt. Lycka till o kör hårt!:)

#4 - - Emilia:

Hej och kul att du ska springa! Kommer gå bra :) Själv startar jag i startgrupp 9 :) Hoppas vi syns under loppet! Annars lycka till!